Inställd Kick-off dag för bowlingklubbarna!

2024-04-18 i Allmänt

I ambitionen att få en bra start på nästa säsong, så försökte jag bjuda in bowlingklubbarna och bowling-intresserade till en öppen kick-off dag för säsongen 2024/2025. Dock stötte detta på patrull hos de styrande i föreningarna samt Hedemora Kommun, som inte ville förknippas med denna dag. Därför kommer härmed en officiell dementi kring "kick-off-dagen"

Hög ambition, Brist på kommunikation!

Efter min första kontakt med RF SISU Dalarna, som ställde sig väldigt positiva till idén, så tog det stopp sedan på lokal nivå från föreningarna BK Granen och Hedemora Ungdomsbowlare, trots att flera av medlemmarna i föreningen önskade detta. De som var mest positiva kring detta var pensionärerna, där jag hälsade på deras årsmöte och berättade om att denna dag var på gång.

Trots denna motgång för min egen personliga del, så ser jag positivt på att det verkar som att flera vill engagera sig i klubbens verksamhet, och utveckla den vidare. Jag hoppas verkligen att man ser vilka möjligheter som finns i våran hall, och att man har möjligheter att skapa en bra social träff-punkt, oavsett vilken nivå man vill spela på.

Eftersom jag med mitt förenings-intresse lever ett så kallat 1 - 7 liv, det vill säga om jag gör 7 positiva saker och 1 negativ sak, så läggs oftast mycket tid på den negativa grejen och kritiken är oftast högljudd från omgivningen, så fortsätter jag att jobba vidare med att vara delaktig i att skapa en trivsam bowlinghall, där alla kan vara med på något sätt.

Jag är helt övertygad om att man kan ha en satsning på ett bra A-lag i div 2, satsa vidare på att utveckla F-laget, samtidigt som man fortsätter med övrig verksamhet som ex para-bowling och Hemköps-ligan. Rekryteringen av nya ungdomar är Granen och HUB överrens om att det är HUB som ska sköta den, och jag hoppas verkligen att de vill utveckla detta arbete med utbildning av ledare och se till att ungdomarna får den stöttning som de behöver för att behålla intresset för bowling.

Samarbete med skolor, Ung i Hedemora och marknadsföring är väldigt viktigt att göra, samt söka medel till att finansiera detta, och förhoppningsvis finns den ambitionen hos Hedemora Ungdomsbowlare tillsammans med styrelsen i BK Granen....

Samtidigt som bowlingen har bra förutsättningar genom att Hedemora kommun tagit över hallen, så ökar även kraven från kommunen att allt ska gå rätt till i föreningarna.

Protokollförda styrelse-möten. Utlysning av årsmöte i god tid, verksamhet-plan, policy-dokument, stadgar och en öppenhet till föreningens samtliga medlemmar. Då räcker det inte med att sitta i ett omklädningsrum och kalla det för styrelse-möte, utan man bör lägga ut vad som beslutas av styrelsen, så att den informationen når föreningens medlemmar.

Samtidigt ska det vara högt i tak när det gäller åsikter, och det ska vara fullt tillåtet att ha olika åsikter kring saker. Det är inte lätt att göra alla nöjda, då man har spelare i lagen där äldsta aktiva spelaren är född 1945, och den yngsta är född 2009.

Dock ska det gemensamma intresset att spela bowling och ha roligt vara Prio 1!

Lars-Göran "Larsa" Hallström

BK Granen - Bowling Peter Snibb, Östra Järnvägsgatan 28 A 77635 Hedemora